Koliko istine ima u pričama da preferencije koje pokazujemo na društvenim mrežama pomažu oglašivačima da skroje internet oglase koji će nas naterati da kupimo reklamirani proizvod? Sudeći po rezultatima istraživanja grupe anglo-američkih naučnika, samo jedan lajk na fejsbuku već značajno podiže efikasnost reklamnih kampanja, pa možemo da pretpostavimo da podaci koje ostavljamo na internetu o svemu što nam se svidelo mogu da izoštre marketinšku strategiju prema nama do do sada neviđenih razmera.
Istraživanje Sandre Mec, Mihala Kosinskog, Gideona Nejva i Dejvida Stilvela potvrdilo je kako postojanje korelacije između oglašavanja prilagođenog psihološkim karakteristikama korisnika interneta, tako i mogućnost da se iz naših aktivnosti na društvenim mrežama dobiju informacije za psihološko profilisanje.
Primeri korišćenih oglasa (izvor: Matz, Kosinski, Navec, Stillwell 2017, p. 2)
Mec i njeni saradnici istraživanje su sproveli kao tri terenska eksperimenta kojim je obuhvaćeno preko tri i po miliona ljudi. Oni su klasifikovani u odnosu na ekstravertnost i otvorenost ka iskustvu, a klasifikovanje je izvedeno u odnosu na samo jedan lajk na Fejsbuku. Ispitanicima su potom plasirani oglasi usklađeni sa dobijenim tipom ličnosti. Rezultat istraživanja bilo je povećanje broja klikova na oglas od 40%, kao i 50% povećana prodaja oglašenih proizvoda.
Kako je istaknuto u istraživanju, “nalazi sugerišu da primena psihološkog targetiranja omogućava uticanje na ponašanje velikih grupa ljudi, preko personalizovanih obraćanja psihološkim potrebama ciljanih publika.” (Matz, Kosinski, Navec, Stillwell 2017, p. 1) Autori su u radu raspravljali o potencijalnoj koristi ovakvog oglašavanja, ali i o opasnostima povezanim sa manipulacijom i povredama privatnosti.
Literatura:
Matz, S., Kosinski, M., Navec, G., and Stillwell, D. (2017). Psychological targeting as an effective approach to digital mass persuasion. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. Dostupno na http://www.pnas.org/content/early/2017/11/07/1710966114.full.pdf?with-ds=yes